I dette blogindlæg vil jeg gerne lave en lille præsentation af Mads Nørgaard, som er et af vores faste brands i Superlove.
Hos os finder du altid en eller flere stribede styles, som er det, mange forbinder Mads Nørgaard med. En form for signatur, som opstod i 1970’erne, da Mads Nørgaards far designede T-shirten #101, som har sit eget mærke “Nørgaard paa Strøget”.
Nørgaard – dansk design med historie
Allerede i 1962 blev Nørgaard Paa Strøget grundlagt af Mads Nørgaards far – et år efter Mads blev født. Så man kan sagtens sige, at chefdesigneren bag det danske brand har fået design ind med modermælken. I 1986 overtog Mads sin fars virksomhed og stiftede sit eget mærke: Mads Nørgaard. Samtidig driver han stolt faderens Nørgaard paa Strøget og #101 T-shirten videre.
I dag står Mads Nørgaard bag en kvindelinje, en herrelinje og ikke mindst en børnelinje, som alle sammen er kendt for striber, rene linjer og et moderne udtryk.
Klassikerne går igen
På tværs af alle kollektioner findes gennemgående items, som reproduceres i nye farver eller materialer. Eksempelvis kan jeg nævne den fine, A-formet Mads Nørgaard Stelly nederdel, som igen og igen er et hit hos danske kvinder.


Måske du også kender T-shirten Torva, som er et basis-musthave i rigtigt mange kvinders garderobe. De elsker den løse facon med rund hals, korte ærmer og en fin pyntelomme. Denne sommer kan den findes i de i lys lilla, og gul og hvid.

Og så er der selvfølgeligt alle striberne, som vi kender så godt. Hver sæson dukker striberne op i nye varianter og farver på nye styles. Se bare her:

Nyt, nyt og mere nyt – eller hvad?
En af grundende til, at der findes flere næsten udødelig klassikere, som går igen kollektion efter kollektion, skal findes i en værdimæssig overbevisning.
Mads Nørgaard selv elsker nyhedens skinnende glæde og er en betingelsesløs modernist, som elsker alt nyt og har en tro på, at alt nyt (musik, tøj, mode, vaner mv.) er en positiv forbedring og udvikling af det gamle. Det nye er inspirerende, fascinerende, og Mads elsker at blive grebet og opdage nye behov eller ting, han ikke anede fandtes.
Samtidig kan han også godt se problematikken i at strømmen af nyheder efterhånden er så hurtig og så kraftig, at udskiftning af eksempelvis tøj sker i en grad så hyppig, at man ikke når at bruge det gamle ‘færdigt’. Altså finder han det høje forbrugsniveau aldeles unødvendigt.
Blandt andet derfor går det gode designs igen. Det er også derfor Mads og hans virksomhed lavede et statement ud af, at boycotte et event som Black Friday, da det strider mod deres værdier om at skabe holdbart design og en modstand mod udvandingen af modebranchen og den høje grad af forbrugerisme.
Den lille detalje og et overraskende twist
I Mads Nørgaards kollektioner finder du altid skønne, skæve detaljer, et atypisk snit eller anderledes farvekombinationer, som understreger din personlighed og viser dig fra en en ny vinkel eller i et nyt lys.

Personligt er jeg stor tilhænger af Mads Nørgaard, netop pga. af kollektionernes kreative og kunstneriske twist, som understreger nyhedsværdien, overraskelsen og glæden ved et nyt stykke tøj – lige i Mads’ modernistiske ånd!
Kærlig hilsen Signe G.
Vil du have mere inspiration fra Superlove kan du:
– Følge os på Instagram, Facebook og Bloglovin’
– Tilmelde dig vores nyhedsbrev